De eerste maand - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu De eerste maand - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu

De eerste maand

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 September 2016 | Verenigde Staten, Stony Brook

Het is alweer drie weken geleden dat ik mijn laatste verslag schreef, wat gaat de tijd toch snel! Toen ik aan dit reisverslag begon, dacht ik dat het twee weken geleden was, maar het blijken er al drie te zijn, wauw. Ik ben hier nu net een maand (10 augustus kwam ik aan), maar het voelt als veel langer.

De week van 22 t/m 28 augustus heb ik niet veel gedaan buiten stage om. Wél veel nieuwe dingen geleerd in het lab, ook heel belangrijk natuurlijk. Zaterdag zijn we naar het strand geweest (Ana en ik samen met twee Italiaanse PhD studenten van Ana’s lab). Zondag een rustig dagje thuis (ook wel eens fijn).

De volgende week (29 augustus t/m 4 september) was weer een gewone labweek. Ana is verhuisd naar haar nieuwe huisje en we zijn zo halverwege de week begonnen met plannen maken voor het weekend, want: maandag 5 september was het Labor Day hier, wat betekende dat we een extra lang weekend hadden. Ana en ik dachten erover om naar Boston te gaan (Ana kent daar iemand), maar dat kwam niet zo goed uit. Ook dachten we over Washington DC, maar door Hermine (tropische storm) leek ons dat niet zo’n goed idee. Dus, vrijdagavond zaten we bij elkaar en toen besloten we weer naar New York City te gaan, en nu een nachtje te blijven slapen, omdat we graag een Broadway show wouden zien.
Natuurlijk willen Broadway shows ook graag hun zalen vol hebben, dus als je op de dag van de show kaartjes koopt bij een bepaald loket (op Times Square) kun je kaartjes kopen met 50% korting! Zaterdagochtend namen we de trein richting NYC en vanuit daar zijn we direct doorgelopen naar Times Square voor de kaartjes. We hadden super geluk, we konden de show zien die we wouden zien (Phantom of the Opera) om 2 uur ’s middags én voor een goede prijs. Het was alsnog 75 dollar per persoon, maar dan hadden we wel kaartjes op de 16e rij (waar je normaal dus 150 euro per persoon voor betaald).
Omdat we nog even wat tijd hadden tussen het kopen van de kaartjes en de start van de show zijn we maar even gaan winkelen (Labor Day sale, yay).
De opera/musical was geweldig! Natuurlijk hadden we allebei de film gezien, maar om het live gezongen en gespeeld te zien worden is toch wel echt heel wat anders.
Na de show zijn we een beetje door Central Park gelopen (nu wél in de zon) en toen naar ons hostel, een YMCA hostel aan de Upper West Side, 2 minuten van Central Park!
Toen hebben we gegeten in een biologisch burgerrestaurantje, waar je je eigen burger samen kon stellen, en toen zijn we nog een beetje rond ons hostel rond gaan lopen. We kwamen toevallig in de buurt van Lincoln Center, een soort complex van allerlei gebouwen waar theater, muziek en dans shows (en lessen?) worden gegeven. Buiten werd op een groot scherm een film getoond van een Metropolitan Opera show, waar je gratis naar kon kijken. Toen zijn we nog wat gaan drinken en maar gaan slapen, want we waren allebei erg moe.

De volgende ochtend hebben we een leuk restaurantje uitgezocht voor ons ontbijt (pannenkoeken, mmm). Daarna zijn we met de metro richting het 9/11 memorial gegaan. Heel indrukwekkend, twee grote gaten/gedenktekens in een heel mooi (maar heel druk) park waar de World Trade Center torens stonden. Van daaruit zijn we via het water van de Hudson (met aan de andere kant van het water uitzicht op New Jersey) naar Battery Park gelopen, van waaruit de veerboot vertrekt naar Ellis Island en het Vrijheidsbeeld. Daar hebben we wat gedronken en toen zijn we verder gelopen naar Wall Street en de New York Stock Exchange, en van daaruit via de City Hall weer terug naar Penn station om de trein te nemen richting huis.
Weer een heel mooi weekendje in New York City!

Op Labor Day zelf heb ik niet veel gedaan, lekker uitgeslapen, geskypt met mama, papa en Martijn en toen naar Ana gegaan om samen te lunchen en een film te kijken (en ook om te dineren later).

Dinsdag (doorweekt thuis gekomen, ’s ochtends leek het allemaal prima, maar tegen de avond regende het keihard en natuurlijk geen regenkleren mee genomen), woensdag en donderdag waren weer gewoon dagen in het lab.
Vrijdag was een wat specialere dag. ’s Ochtends moest ik eerst een college volgen over het werken met proefdieren in Stony Brook, en daarna gingen we met het lab een middagje weg. Eerst zijn we naar Greenport gegaan (een van de meest oostelijke puntjes van Long Island) om daar te lunchen in een van de restaurantjes aan het water. Daarna zijn we doorgereden naar een van de vele wijngaarden in de buurt. Al met al een hele gezellige dag, leuk om de mensen waar je mee werkt ook op een andere manier te leren kennen.

Zaterdag (eergisteren) eerst wat online modules gedaan voor het werken met proefdieren, weer geskypt, en toen naar de Walmart gefietst om mijn nieuwe telefoon terug te brengen (ik had een nieuwe telefoon gekocht met een lokaal nummer, maar de telefoon ging na twee dagen vanuit zichzelf dingen doen). Later op de dag samen met Ana en Sara boodschappen gedaan en gegeten (we hebben stamppot boerenkool gemaakt, haha! Toch wel een beetje gek als het buiten 28 graden is..)
Zondag (gisteren) hebben Ana en ik als vrijwilligers geholpen bij het zogenaamde ‘Fiddle and Folk festival’. De eigenaren van het huisje van Ana hebben een biologische boerderij, waar kinderen les krijgen, maar waar bijvoorbeeld ook zomerkampen georganiseerd worden. Het hele jaar door zijn er ‘festivals’, zoals dit muziek festival, maar ze organiseren ook een Harvest festival (oogstfestival) eind oktober (pompoenen etc), iets met maple syrup in februari en een aardbeienfestival in de lente.
Het festival van gisteren was vooral veel muziek (folk en country) en Ana en ik hebben dus geholpen. We hebben niet heel veel hoeven doen, vooral kleine dingen zoals corn shucking, de bladeren van maiskolven halen, die dan door de boter werden gerold en in aluminiumfolie om te worden gebakken op de grill, koekjes bakken en koffie zetten. Voor de rest hebben we genoten van de muziek en het heerlijke weer.

Dat waren weer drie volle weken, al zeg ik het zelf!

EDIT: toen ik het verslag gisteren (maandag 12 september) probeerde te plaatsen lag de site eruit vanwege onderhoud, dus de 'eergisteren' en ' gisteren' verwijzen naar zaterdag en zondag, niet zondag en maandag.

• 13 September 2016 - 18:20

Veronique:

Ik zei al een keer tegen je moeder: we horen alsmaar niks van Tessa! Zij gelukkig wel, dus ik wist al dat het goed met je gaat en dat je veel beleeft. Leuk om erover te lezen! En dit maakt het niet-meemaken van de feestweek inderdaad minder erg (;

• 14 September 2016 - 20:51

Iris:

Leuk Tessa! Zo te lezen heb je het goed naar je zin :)

• 16 September 2016 - 14:03

Jannie:

Geweldig Tessa, wat een leuke verslagen schrijf jij en doe en beleef jij veel. Heel interessant ook om te lezen wat je allemaal doet op je werk. En dan weer even een dagje New York in! Nog meegedaan met yoga? Las net in de krant dat het yoga maand is in Amerika en overal gedaan wordt, bijvoorbeeld ook op station(s) in New York!
    Succes verder en groetjes

Evert en Jannie

• 09 Oktober 2016 - 19:07

G.J. Wilpshaar.:

Beste Tessa,
    Hartelijk dank voor het verslag, het is wel duidelijk dat je de ogen goed de kost geeft.
    Heel veel succes toegewenst.

Mvg. Oma en Gerrit.