Maand 2 (en een week) - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu Maand 2 (en een week) - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu

Maand 2 (en een week)

Blijf op de hoogte en volg Tessa

19 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Stony Brook

Ik blijf het zeggen, de tijd gaat zo snel! Ik ben hier nu al 2 maanden (en een week), hoog tijd voor een nieuw reisverslag.

De week van 12 tot 16 september was een gewone week in het lab, zaterdag de 17e was er een dragon boat race festival in Port Jefferson. Dragon boats zijn een soort roeiboten waar 20 personen tegelijk in roeien, 2 zittend naast elkaar en met een drummer vooraan in de boot, die op een trommel slaat om het ritme aan te geven. Er waren ongeveer 30 teams en alle teams moesten 3x een race van 250 meter varen, dus het duurde de hele dag. Daarnaast waren er allerlei optredens van Aziatische muziek/drums/en een umbrella-dance. Het weer was perfect!
We zijn naar Port Jeff geweest met de fiets, wat geen probleem was (berg af). Maar terug, wauw! We hadden een andere weg terug genomen, wat een minder steile helling moest zijn, maar dat konden wij ons niet echt voorstellen .. Uiteindelijk zijn we thuisgekomen en hebben we bij Ana gegeten, samen met iemand van Ana’s lab. We hebben een film gekeken en toen kwam het nieuws binnen van de bom in Chelsea, in New York. Best een raar idee dat wij daar een paar weken eerder ook zomaar zouden hebben kunnen lopen.

Zondag 18 september was het Martijns verjaardag, dus natuurlijk hebben we even geskypt. Verder moest ik een uurtje naar het lab om wat cel werk (de cellen maakt het helaas niet uit dat het weekend is ..) te doen, maar verder niet zoveel gedaan.

Ook de volgende week was weer een gewone labweek. Het weekend van 23-25 september was familieweekend en ik vind het wel heel jammer dat ik dat gemist heb.
Zaterdag de 24e ben ik met Ana met de bus naar de Smith Haven Mall geweest, een winkelcentrum hier in de buurt. We hebben daar allebei laarsjes gekocht voor de winter, maar omdat de sale pas de woensdag erop begon, konden we de schoenen nog niet direct meenemen en moesten we dus later terugkomen om ze op te halen. ’s Avonds was er een etentje gepland met alle internationale studenten die nog in de VS waren die Carlo en Susan over de jaren begeleid hebben als host family. Het was een hele gezellige avond en heel leuk om verhalen van andere internationale studenten hier te horen.
Zondag heb ik (volgens mij?) niks gedaan.

Weer een gewone week in het lab. 1 oktober zijn Sara, Ana en ik gaan winkelen om vooral voor Ana winterkleren te kopen (Brazilië heeft niet echt winter, haha). Eerst hebben we onze schoenen opgehaald en toen zijn we doorgereden naar Tanger outlet in Deer Park. Weer een winkelcentrum, maar nu met (non)-designer kleding die van vorige seizoenen etc. is, waardoor het veel goedkoper is. Een paar leuke dingen gekocht, zoals een winterjas (zodat papa en mama die niet op hoeven te sturen) en een portemonnee voor m’n verjaardag. We hebben geluncht bij Chipotle, een soort Subway, maar dan met Mexicaans eten. Toen we hier klaar waren zijn we nog weer terug gegaan naar de Smith Haven Mall, omdat Sara nog geen schoenen gevonden had. Daarna zijn we weer gaan eten bij Ana, hebben we twee films gekeken geprojecteerd op de muur en zijn we naar huis gegaan.
Zondag 2 oktober kwam Leo, Ana’s man, aan op JFK. Ik heb die dag niet veel gedaan, geskypt met papa, mama en Martijn en de was gedaan/schoon gemaakt (dat moet ook gebeuren he).

Ook nu weer een gewone week in het lab, maar wel een zware week. Maandag en dinsdag leek alles fout te gaan, maar dat hoort er helaas ook bij. Vrijdag hebben we, of nouja, heeft Greg 2 muizen ingespoten met prostaatkanker cellen en de bedoeling is dat ik dat volgende week ga doen ..
Donderdagavond hebben we (Sara, ik en Thomas) bij Ana gegeten en Leo ontmoet. Een hele gezellige avond! Thomas is trouwens een Belgische PhD student die ongeveer een maand bij ons woont via AirBnB, kan ik ook eens Nederlands praten thuis!
Zaterdag moest ik weer eventjes naar het lab en later op de dag hadden we een etentje bij Ana en Leo, zodat Carlo en Susan Leo ook konden ontmoeten. Zondag zouden Ana, Leo en ik weer helpen bij een ‘harvest festival’ op de boerderij, maar door het slechte weer ging het festival niet door. ’s Avonds was het gelukkig droog en zijn we (Ana, Leo, ik en Ximena, een Mexicaanse PhD studente die we Carlo en Susan’s als host-family-student hebben) uit eten geweest in Port Jefferson in een echt Amerikaans burger restaurant, heerlijk haha!
Maandag was het Columbus Day, een feestdag die niet heel groots gevierd wordt en waarop niet iedereen vrij is, maar ik mocht van Greg wel een dagje vrij nemen omdat ik hier al bijna 2 maanden was zonder een dag vrij. Dus toen zijn Ana, Leo en ik naar New York City gegaan (het weer was gelukkig een stuk beter dan de zondag ervoor). In plaats van uit te trein te stappen in Manhattan zijn we deze keer uitgestapt in Brooklyn en vandaar zijn we naar de Brooklyn Bridge gelopen en deze overgestoken naar Manhattan. Toen hebben we de metro genomen naar Fifth Avenue, waar de Columbus Day Parade was (stelde niet veel voor..) dus toen hebben we maar weer een metro genomen naar de High Line. De High Line is een park, maar een heel bijzonder park: een oud treinspoor (dubbelspoor) boven de grond is verandert in een park met planten, bomen en bankjes etc. Omdat het boven de grond is zijn er veel kantoren/appartementengebouwen rondom het spoor, waar je dus gewoon zo naar binnen kunt kijken! Lang de High Line ligt ook de Chelsea Market, een oude koekjesfabriek die omgetoverd is tot allerlei winkeltjes met eten, keukenspullen/restaurantjes/barretjes. Heel leuk om doorheen te lopen (er waren stroopwafels (met chocola?!) en Nederlandse Venco dropjes haha). Daarna hebben we op een terrasje een drankje gedronken en toen zijn we weer richting Penn Station gegaan, daar hebben we in een Grieks restaurant gegeten en toen hebben we de trein weer terug genomen naar Stony Brook. Een hele lange dag (er was zaterdag een ongeluk gebeurd op het spoor, dus lang niet alle treinen reden) maar weer een leuke dag.

Dinsdag de 11e was papa jarig, dus natuurlijk even gebeld. Verder was de week een normale week.
Ohja, de muizen! Helaas (?) heb ik deze week nog geen muisexperiment gedaan, maar dat komt zeker later nog.
Zaterdag was een dag waar we lang naar uitgekeken hadden: onze eerste echte American football game! Een paar weken geleden hadden we al kaartjes gekocht voor de bbq en de homecoming-wedstrijd. Vrijdag hebben Ana en ik allebei een Stony Brook University vest gekocht (Go Seawolves!) zodat we zaterdag trots ‘ons’ team konden aanmoedigen (tijdens een wedstrijd van een sport die nogal ingewikkeld is en we niet veel van snapten? Maaaaaar het idee telt, toch?) Weer een leuke dag met lekker eten en heerlijk weer overdag, maar ’s avonds werd het koud. Een football wedstrijd duurt maar 4x15 minuten met een rust van 20 minuten op de helft, maar de tijd wordt heel vaak stil gezet, dus in totaal duurde het rond de 3 uur. Gelukkig hebben de Seawolves wel gewonnen.
Zondag hebben we (Ana, Leo, Thomas en ik) een auto gehuurd om naar het oosten van Long Island te gaan. We hebben verschillende wijngaarden bezocht, verschillende kraampjes langs de weg (waar boeren uit de omgeving hun verse groenten en pompoenen vooral in deze tijd, verkopen). We hebben geluncht in Greenport en toen zijn we weer teruggegaan. We wouden de zonsondergang op het strand zien, maar er stond een lange file omdat iedereen rond dezelfde tijd besloot terug richting de city te gaan) dus die hebben we helaas net gemist.

Gisteren (maandag 17 oktober) hebben we voor het eerst tumoren in de muizen gemeten (en ik ben blij te zeggen dat het al nu al makkelijker is dan de eerste keer om de muizen vast te houden).

De rest van de week lijkt een normale labweek te worden, maar je weet maar nooit. Komend weekend zijn we van plan naar Philadelphia te gaan, een dag om de stad te bekijken en de andere dag om een natuurpark in de buurt van de stad te bekijken. Ana en Leo komen allebei uit Brazilië en omdat ze daar niet echt herfst/winter kennen hebben ze nog niet vaak de kleurenwisselingen van de bomen gezien in de herfst. Komend weekend is blijkbaar het hoogtepunt van de herfstkleuren in Philadelphia, dus vandaar dat we daar maar eens gaan kijken. Hoe het was zal ik laten weten in mijn volgende verslag!

• 21 Oktober 2016 - 13:53

Veronique:

Hoi Tessa, leuk om weer eens wat van je te horen, nou ja... lezen. Toevallig was je moeder hier dinsdag op visite en die vertelde ook al het één en ander, oa over dat muizenexperiment. En ze zei dat je het heel erg naar je zin hebt in Amerika, nou, dat blijkt ook wel uit je verslag. Het enthousiasme spat er af! Ik hoop dat het volgende verslag wat sneller komt, het is zoveel lezen in één keer nu, haha. Heel veel plezier en succes, groetjes, Veronique

• 27 Oktober 2016 - 10:18

Dicky:

Hoi Tessa,
    Even de tijd nemen om te reageren. Wat zie jij veel en maak je veel mee in korte tijd. Straks wil je helemaal niet meer terug. Vind je Nederland veel te saai. Leuk jouw verhaal te lezen en heel fijn om te merken dat het je goed gaat. Veel plezier en sterkte met de muizen!
    Groetjes, Dicky

• 02 November 2016 - 21:11

G.J. Wilpshaar:

Beste Tessa,
    Gefeliciteerd met je verjaardag, ook namens Oma.
    Alles wat ik tot nu toe gelezen heb in het verslag geeft mij
    de indruk dat je het druk hebt maar ook dat je er wel plezier
    in hebt, het komt overtuigend over.
    Bedankt voor het verslag en naast het werk veel plezier gewenst.
    Mooi dat jij ook van Country muziek kunt genieten.

Mvg. G.J. Wilpshaar en Oma.

• 20 November 2016 - 16:37

Margret:

Hoi Tessa,

Leuk om je verslagen te lezen. Wat maak jij veel mee! Een unieke ervaring, waarvan je in je verdere carrière vast veel profijt zal hebben. Veel succes en geniet ze.

Hartelijke groeten,
    Margret