Geen labjas?! - Eerste stageweek en NYC! - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu Geen labjas?! - Eerste stageweek en NYC! - Reisverslag uit Stony Brook, Verenigde Staten van Tessa Wilpshaar - WaarBenJij.nu

Geen labjas?! - Eerste stageweek en NYC!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

23 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Stony Brook

Het is alweer een tijdje geleden dat ik m'n eerste reisverslag schreef, en wat heb ik alweer veel gedaan!

De vorige keer schreef ik dat ik in het weekend waarschijnlijk niet zo veel ging doen, dat is niet zo gebleken, haha!
Zaterdagochtend ben ik inderdaad met Susan nog een keer naar de campus gefietst, geen probleem. Daarna zijn we (Susan en ik) met hun kajak gaan varen. Carlo en Susan hebben een kajak bij het huis van de moeder van Carlo liggen. Het huis kijkt uit over het water (Port Jefferson o.a.) en zelfs Connecticut (de staat aan de overkant van het water) is vanuit daar te zien. We hebben een half uurtje ge-kajakt (?) naar een haventje, waar ook een strandje was. Daar hebben we even gezwommen en toen zijn we weer terug gegaan.
Eenmaal thuisgekomen hebben we geluncht en verder heb ik die dag niks meer gedaan denk ik? (het is nu al moeilijk terug te denken, haha)

Zondag ben ik eerst weer met Susan naar de supermarkt geweest, en toen ben ik naar de campus gefietst om daar de bus te pakken richting de Walmart. Ik wou graag wat kleine dingen kopen zoals een waterkoker en een verlengsnoer. Ook wou ik advies over een lokaal telefoonnummer, omdat ik hier niet overal WiFi heb, en vooral voor dingen als navigatie is het wel handig om internet te hebben. Bij de bushalte aangekomen bijna 3 kwartier op de bus gewacht, ik was heel vroeg weg gegaan en de bus kwam maar 1x per 90 minuten omdat het semester nog niet begonnen is. Gelukkig waren er andere internationale studenten die op dezelfde bus wachtten, dus ik was wel op de goede plek!
De Walmart was groot (natuurlijk, alles is hier groot)! De kleine dingen had ik snel gevonden, dus toen was het tijd om advies te vragen over een telefoon(nummer). Ze kennen hier blijkbaar niet zoiets als prepaid, dat je dus elke keer met een bepaald bedrag opwaardeert en zelf beslist of je dat voor sms'en/bellen/internet gebruikt. Dus, toen maar een relatief goedkoop abonnement gekozen, en een telefoontje van 30 dollar erbij gekocht. Degene die me hielp bij het kiezen heeft me ook proberen te helpen de telefoon te activeren, maar dat is helaas, na meer dan een uur wachten (doorverbonden worden etc.) niet gelukt.
De bus terug naar de campus kwam elke 90 minuten, en die had ik dus nét gemist. Toen maar geluncht bij de McDonalds (ín de Walmart) en gewacht op de bus. Eenmaal thuisgekomen geprobeerd te telefoon te activeren via internet, en jahoor, met een kwartier was alles klaar. (Als iemand m'n lokale nummer wil, laat het dan even weten, of stuur me een berichtje via m'n Nederlandse nummer).

Maandag was m'n eerste echte stagedag, heeeel spannend! Om 10 uur werd ik verwacht bij het kantoortje van mijn PhD begeleider (Greg). Toen ik daar om 10 uur aankwam, was hij er nog niet. Het blijkt dat ze (of in ieder geval de PhD studenten) vaak laat beginnen, tussen 10.15 en 10.30. Een paar minuten na 10 was Greg er, en toen kreeg ik een rondleiding door het lab en werd ik voorgesteld aan verschillende mensen. Nog iets wat heel raar is: geen labjassen. Niemand draagt hier een labjas! Waar wij in Wageningen een speciale labjas hadden die in het celkweeklab moest blijven, draagt niemand hier een labjas. Gelukkig nog wel handschoenen ;)
Na de rondleiding door het lab in het Life Sciences gebouw zijn we naar het Health Sciences Center gegaan, een ander gebouw wat ongeveer 5 minuten lopen is, om naar Martin te gaan (Greg's begeleider en degene die contact heeft met de groep in Wageningen waar ik m'n scriptie gedaan heb). Ook daar een korte rondleiding gehad en voorgesteld, en toen weer terug naar het Life Sciences gebouw. Ik zal het meest in het Life Sciences gebouw zitten, waar mijn werkplek is en de meeste labs. Alleen voor de dierexperimenten moeten we naar het Health Sciences Center volgens mij.

Even kort wat ik ga doen voor m'n stage: onderzoek naar prostaatkanker. Er is een bepaald transport-eiwit gevonden (FABP5, fatty acid-binding protein 5) wat vetzuren (fatty acids) transporteert van het cytoplasma (de binnenkant van de cel) naar de celkern. Er werd gevonden dat hoe meer dit eiwit tot expressie komt (hoe meer het gemaakt wordt) des te aggressiever de vorm van prostaatkanker is. Waar het project van Greg over gaat, is hóe dat precies werkt, dus wat het mechanisme erachter is. Binnen dat grote project ga ik (hopelijk) 2 dingen uitzoeken: ten eerste of het nodig is dat FABP5 naar de celkern gaat om die aggressiviteit te zien, en ten tweede of het iets te maken heeft met androgenen (zoals testosteron). We gaan verschillende eiwitten tot overexpressie brengen, en daarmee testen doen in het lab en later ook in muizen.
Ik denk niet dat ik heel erg in detail mag gaan vertellen hoe ver het project al is en wat we nog gaan doen, maar ik ga in ieder geval heel veel nieuwe dingen leren (het hele proces van kloneren om overexpressie te krijgen van FABP5 in prostaatkanker cellen en het werken met proefideren, bijvoorbeeld).

De rest van de stageweek was vooral veel nieuwe technieken zien voor de eerste keer, al helpen met celkweek en andere kleine dingetjes. Heel interessant al!

Buiten stage kwam er dinsdag weer een nieuwe Airbnb gast bij Carlo en Susan, Ana, een Braziliaanse PhD studente die hier een jaar onderzoek gaat doen. Ze bleef hier tot en met zondag, toen is ze naar een andere Airbnb gegaan en gelukkig heeft ze nu een appartement gevonden voor de rest van het jaar. Ana's kantoor is ook in het Life Sciences gebouw en we zijn dus ook samen naar de uni gefietst.
Samen met Ana en Susan ben ik twee keer naar Port Jefferson geweest (dinsdag en woensdagavond). De eerste keer alleen om rond te lopen, en de volgende avond weer, maar nu voor een diner daar en een concert (country muziek, heel mooi).
Donderdagavond ben ik met Ana en Sara naar de supermarkt geweest. Sara is de andere vaste huurster van Carlo en Susan. Ze studeert geneeskunde en is nu bezig met haar tweede jaar.
Vrijdagavond zijn Ana en ik met Susan mee geweest naar een concert van de Benny Haven Westpoint Military Band bij het Long Island Veterans Home dichtbij de uni. Dit is een bejaardentehuis voor oud-militaren, zoals de naam al zegt. Bij dit concert was het super druk! De muziek was heel leuk, zowel moderne als jaren 70/80/90 muziek. Maar wat ons het meeste opviel was het 'patriotism', dus het trots zijn op je eigen land etc. Bij alle concerten waar we tot nu toe geweest zijn begonnen ze altijd met het Amerikaanse volkslied, maar bij dit concert gingen er heel veel liedjes over vrijheid, trots zijn op Amerika, en zelfs de liedjes van alle leger-afdelingen werden gezongen/gespeeld. Als afsluiting was er een lasershow, met ook weer muziek en ook weer allerlei legervoertuigen van de verschillende afdelingen van het leger. Echt een heel aparte ervaring, maar wel op en top Amerikaans, haha!

Zaterdag zijn Ana en ik naar New York City geweest!! De eerste keer voor ons beiden dat we 'echt' in de city kwamen. We gingen met de trein vanuit Stony Brook naar NYC Penn station. Vanuit daar zijn we naar Times Square gelopen (al die lichtjes, drukte, wolkenkrabbers, wauw!) en toen naar de M&Ms winkel (haha) en toen door naar Central Park. Toen we daar aankwamen om te gaan lunchen ging het helaas regenen. We hebben een tijdje onder een bruggetje gestaan, maar toen zijn we maar het park weer uit gegaan. We hebben de metro genomen naar Grand Central Terminal, een prachtig treinstation. Toen zijn we naar St. Patrick's Cathedral geweest waar een bruiloft aan de gang was, super leuk om te zien! Daarna zijn we doorgelopen naar Rockefeller Center, waar in de winter een hele grote kerstboom staat en je kunt schaatsen. Toen zijn we naar het Empire State Building gelopen, en onderweg nog even gestopt in Bryant Park (want de zon scheen gelukkig weer). Het Empire State Building viel ons een beetje tegen, waarschijnlijk omdat we er niet óp zijn geweest (32 dollar vonden we een beetje duur), het was het zoveelste hoge gebouw. Vanaf daar hebben we weer de metro genomen naar Bleecker Street, een gezellig straatje met allemaal restaurantjes/barretjes (op aanraden van Greg), waar we gegeten hebben. Toen zijn we nog even doorgelopen naar Washington Square Park, en vanaf daar hebben we weer de metro genomen naar het treinstation en de trein terug genomen naar Stony Brook. Een hele leuke dag, waarin we heel veel gezien hebben!

Zondag heb ik niet veel gedaan, een wandeling gemaakt met Ana en Sara, en toen moest Ana naar haar andere Airbnb. Ik heb de was gedaan (moet ook gebeuren he, haha) en verder wat voorbereidingen gedaan voor de komende stageweek.

Het is een heel verhaal geworden, haha, tot de volgende keer!

  • 23 Augustus 2016 - 08:02

    Veronique:

    Wauw Tessa, wat heb je al veel gedaan / gezien in deze eerste week! Dat je niet op het Empire State Building bent gegaan kan ik me helemaal voorstellen, als dat 32 dollar kost! Wij waren in Londen bij Londens Eye, en daar moest je 31 euro voor betalen. Met ons 5-en was dat dus 155 euro, vonden wij ook te duur, hebben we dus ook niet gedaan! Je oystercard hebben we in Londen niet gebruikt, we hebben alles op de fiets gedaan! Ik heb hem overigens alweer bij je vader en moeder door de bus gedaan. Heel veel plezier en succes de komende tijd, en we horen (lezen) wel weer! Groetjes uit Hardenberg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Stony Brook

Tessa

Een reisdagboek van een Voeding en Gezondheid studente uit Wageningen, die een half jaar stage gaat lopen in de VS, bij Stony Brook University.

Actief sinds 09 Aug. 2016
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 6985

Voorgaande reizen:

10 Augustus 2016 - 28 Februari 2017

Stage in de VS

Landen bezocht: